Schokbreker: een onderdeel van een stukje rijcomfort.

Het doel van de schokbreker is: om het effect te verminderen wanneer men over ruw terrein rijdt. Het comfortabel willen rijden dateert al uit de tijd van de rijtuigen en spoorweglocomotieven. Alleen gebruikte men toen bladveren i.p.v. hydraulische vering. De eerste hydraulische veer was ontworpen in 1901 door CL.Horock, maar niet in productie genomen omdat de dempende werking slechts in één richting werkte. Een van de eerste dempers die in productie ging waren van Telesco in 1912. Deze vering werd gedempt in beide richtingen d.m.v. een intern ventiel. Daarna is de ontwikkeling hard gegaan van Basic twin-tube, Twin-tube gas opgeladen en de PSD-schokdemper(een positiegevoelige met stikstof gevulde demper) die de bestuurder meer controle gaf. De versnellings gevoelige demper die nog beter reageerden op glad en hobbels.

Het doel is om veilig en comfortabel rijden.

Door te checken of de schokbrekers nog in orde zijn breng je jezelf niet onnodig in gevaar. Kijk naar oliesporen op de dempers, onregelmatige bandenslijtage, eindaanslagen die versleten zijn, versleten kogelgewrichten of stuurtrillingen duiden er op de dempers vervangen moeten worden. Blijf niet onnodig doorrijden, zeker niet in deze tijd van het jaar, met versleten dempers. Rij veilig ook voor anderen. Voor ons grote assortiment auto onderdelen kom naar onze webshop www.dutchcarparts.nl en bestel vandaag nog!